شناسنامه بازدید زنبورستان

در يک شناسنامه کندو مواردی از قبیل نژاد، رنگ ملکه، تاريخ معرفی ملکه به کندو، شمارة کندو، جمع محصول سالیانه، تعداد قاب و طبق، رفتار ،تاريخ بازديد ،وضعیت تخم گذاری و موارد ديگر نوشته می شود که در ذيل برخی از آنها شرح داده می شود.

شماره کندو
هدف از شماره کندو ثبت علامت يا شماره  است که توسط زنبوردار بر روي کندو به منظور  تهیۀ شناسنامه ،اجراي عملیات خاص و همچنین شناسايي کندو صورت  میگیرد.

تاریخ معرفي ملکه به کندو
عبارت است از يادداشت زمان معرفي ملکه جديد به کلني به منظور تشخیص مدت زمان کارکرد آن در کندوي مورد نظر است.و آگاهی دقیق از میزان سن ملکه جهت تعويض آن بعد از پايان دوران تخم گذاری مناسب آن است.

 رنگ ملکه
با توجه به پراکنش زنبور عسل به تدريج تحت شرايط اقلیمي هر منطقه نژادهاي فراواني با رنگ هاي مختلف به وجود آمده است که حتي تفاوت رنگي در میان يک نژاد در نقاط مختلف نیز مشاهده مي شود لذا در اين نمون برگ فقط يادداشت رنگ بدن ملکه مد نظر خواهد بود ( با توجه به اينکه رنگ بدن ملکه ها به طور کلي ترکیبي از رنگ هاي سیاه تیره، خاکستري، قهوه اي تیره و زرد روشن مي باشد. )

نژاد ملکه
به طور کلي نژاد ملکه هاي موجود در کندو به يکي از توده هاي زير ارتباط دارد
:

 1- بومي ( ايراني )  
2 - خارجي 
3 - نتايج ملکه هاي وارداتي  
4 - نتايج حاصل از تلاقی ملکه های بومي و خارجي
در صورت عدم تشخیص ميتوان به ثبت عبارت شناخته نشده اکتفا کرد
.

سن ملکه
عبارت است از ثبت طول عمر )از تولد( ملکه تا زمان بازديد از کلني و مشاهدة مجدد ملکه  مورد نظر .

برداشت عسل سال گذشته
هدف از آن ثبت میزان برداشت عسل مازاد بر نیاز کلني در سال گذشته مي باشد
.

برداشت عسل در سال جاري
تنها میزان عسل برداشتي مازاد بر نیاز کلني در سال جاري را شامل می شود
.

برداشت موم در سال جاري
ثبت مقدار موم برداشتي از کندو ،پس از کسر میزان مومي است که در طول سال )فعالیت کلني( به عنوان موم کمکي به کندوي مورد نظر داده می شود
.

ردیف یا شماره
ثبت دفعات بازديد از کندوي مورد نظر را دربر  میگیرد.

مشاهدة ملکه
حصول اطمینان از وجود ملکه در هنگام بازديد از کلني است که بايد وجود يا عدم وجود آن در کندو در اين  نمونبرگ ثبت شود
.

رفتار کلني
اين ويژگي در بین کلني هاي مختلف يکسان نبوده بلکه گروهي از آنها آرام و برخي ديگر نیز تهاجمي تلقي مي شوند، نحوه ارزيابي به شرح زير مي باشد
:
1 -
 در هنگام بازديد زنبوران بر روي  شانها اگر حرکت بسیار ملايم و آهسته و بدون پرواز داشته باشند اين کلني از نظر رفتاري جز گروه آرام ثبت  ميشود، در غیر اين صورت به نسبت پرواز تعداد زنبوران از روي شان ،کلني مورد بازديد جز گروه هاي متوسط و يا غیر آرام تلقي مي شود.
2 -
 از نظر تهاجمي ،چنانچه شان هاي ذکر شده بدون استفاده از دستگاه دودي مورد بررسي و بازديد قرار گیرند و زنبوران روي آنها آرامش خود را حفظ و حرکت بسیار ملايم و بدون پرواز داشته باشند اين گونه کلني ها  غیر مهاجم منظور مي شوند. در غیر اين صورت بر حسب میزان و دفعات استفاده از دستگاه دودي آنها را جز گروه هاي متوسط يا تهاجمي تلقي  ميشوند.

تمایل به بچه دهي
با توجه به اختلاف تمايل  بچهدهي بین کلني ها، ارزيابي آن در هر کلني می تواند نشان گر توان و قدرت  بچهدهي آن کلنی باشد. نحوه عمل بدين ترتیب است که در فصل  بچهدهي کلني در هر منطقه اي ضمن افزودن طبقات اضافي به کندو هر هفته يک بار کلني را مورد بررسي قرار داده و هر بار تعداد شاخون هاي ساخته شده يا در حال ساخت را شمارش نموده و در اين نمون برگ يادداشت  ميکنید پس از آن سلول هاي ملکه موجود را خراب و از بین برده و در پايان فصل تعداد شاخون هاي تولید شده را شمارش نموده تا میانگین تمايل به  بچهدهي آن کلنی مشخص شود.

تعداد کل قاب یا شان
با توجه به محتويات داخلي هر کندو که از چندين قاب يا شان تشکیل شده است در اين قسمت تنها مجموع تعداد قابهاي موجود در کندو زنبور عسل يادداشت خواهد شد.

تخم
هدف از برآورد میزان تخم ريزي ملکه در داخل سلول شان ها خواهد بود که مقدار کل تخم هاي موجود در کندو بر حسب قاب يا شان مشخص و يادداشت خواهد شد
.

لارو
عبارت است از برآورد مقدار لاروهاي موجود در سلول شان ها که میزان کل لاروهاي موجود در هر کندوي زنبور عسل بر حسب قاب يا شان مشخص و يادداشت خواهد شد.

شفيره
هدف از عنوان شفیره نیز تعیین میزان شفیره هاي موجود در شان ها خواهد بود که مقدار کل آن نیز بر حسب تعداد قاب يا  شانهای موجود در کندو برآورد و يادداشت خواهد شد
.

گرده
هدف از گرده نیز تعیین مقدار گرده ذخیره شده در داخل کندو است که مقدار کل گرده موجود در کندو نیز بر حسب قاب يا شان برآورد و يادداشت خواهد شد
.

غذاي داده شده
هدف از اين بخش ثبت زمان و نوع تغذيه کمکي است که به ترتیب ذيل مي باشد
:
1 - تاريخ: مشخص شدن زمانی است که تغذيه کمکي به کندو صورت  میگیرد
.

2 - شربت قند بر حسب لیتر: هدف از آن ثبت يا يادداشت میزان شربتي است که به عنوان تغذيه کمکي به کلني داده مي شود که مقدار آن بر حسب لیتر محاسبه و يادداشت خواهد شد.
3 - خمیر گرده کمکي بر حسب گرم : با توجه به شرايط اقلیمي و جلوگیري از کاهش تخم ريزي ملکه در زمان کمبود گرده در طبیعت  و نیز به منظور رفع نیاز کلني و آماده سازي آن براي فعالیت بیشتر خمیر يا کیک گرده براي تغذيه کمکي تهیه و در اختیار کلني زنبور عسل قرار داده  ميشود که مقدار آن هر بار بر حسب گرم محاسبه و يادداشت  ميشود
.

موم موجودي
در کلیه  زمانهاي بازديد میزان موم موجود در داخل کندو برآورد شده و در اين قسمت مقدار آن بر حسب گرم يادداشت مي شود.

موم داده شده
در کلیه مراحل بازديد از کندو میزان مومي که به عنوان کمکي در اختیار کلني قرار  میگیرد، مقدار آن بر حسب گرم محاسبه نموده و در اين قسمت يادداشت مي شود.

موم توليد شده
مقدار موم بافته شده ( میزان افزايش موم حاصل از ساخت ديواره سلولهاي روي ورق مومي که قبلاً توسط زنبورداران در اختیار کلني گذاشته شده است ) توسط زنبورداران در هر نوبت بازديد برآورد  ميشود و در اين بخش بر حسب گرم يادداشت  ميگردد. اين مجموع  نشاندهندة  مقدار موم تولید شده توسط زنبوران خواهد بود
.

مقدار کل عسل توليد شده
هنگام رشد جمعیت يک طبق روي بدنه اصلي جهت ذخیره عسل و افزايش جمعیت قرار داده  میشود و در هنگام شروع جمع آوري شهد از طبیعت طبق ديگري براي ذخیره سازي عسل پس از توزين اضافه مي شود و در صورت نیاز به طبقات ديگر، به همین ترتیب به کندو اضافه خواهد شد پس از پايان دوره ذخیره سازي عسل ( اواخر تابستان) زنبوردار طبقات اضافي را از روي کندو برداشته و وزن  ميکند. تفاوت آنها با وزن ابتدايي بیانگر میزان عسل تولیدي خواهد بود. در ضمن مي توان میزان عسل تولیدي را در هر نوبت برآورد نموده و در اين قسمت يادداشت نمود. در پايان مجموع آنها مقدار کل تولید عسل را نشان خواهد داد
.

عسل ذخيره
با توجه به نیاز کلني به تغذيه ،براي  زمستانگذراني با توجه به شرايط و زمان امکان تغذيه و پذيرش آن بر حسب جمعیت و  شانهاي  نسل موجود در کندو مقداري عسل به عنوان ذخیره بايد باقي بماند و يا اين که در هر نوبت بازديد مقدار عسل ذخیره شده يا استخراج نشده از کندو را بر حسب  شانهای حاوي عسل يادداشت نموده و به عنوان عسل ذخیره در کندو منظور  میشود. لازم به ذکر است میزان تولید عسل سالیانه مجموع عسل استخراجي و عسل ذخیره  براي  زمستانگذراني در کندو بر حسب کیلوگرم خواهد بود.

ملاحظات
هدف از اين ستون يادداشت موارد پیشبیني نشده مي باشد

طراحي شناسنامه براي زنبورداران تابع طرح خاصي نبوده و هر زنبوردار  ميتواند با توجه به اطلاعات مورد نیاز خود يک شناسنامه ساده طراحي کند..